Canon Digital IXUS 120 IS bruin

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 7 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Canon Digital IXUS 120 IS bruin op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,1

Hugo G. 10-07-2010

Deze camera een jaar geleden gekocht voor onze huwelijksdag en -reis. Dit na tevreden gebruik van een Ixus 30.

Na ruim een jaar en honderden foto's verder zeer tevreden met de camera. De camera maakt mooie, scherpe en diepe foto's, wel even de juiste instellingen selecteren uiteraard.

Pluspunten:
- goede 'auto' modus
- uitgebreide handmatige instellingen mogelijk
- zeer compact
- goede accuduur
- grote en heldere LCD zoeker

Minpunten:
- flitser erg scherp (probleem voor alle compactcamera's)

Al met al een aanrader!

Dave_1978 09-06-2010

Nu een tijdje in gebruik, bevalt erg goed. Snap de negatieve reviews niet zo goed.

Gebruiksgemak:
Voelt lekker zwaar aan, wat prettig is in het gebruik. Het is een enorm klein apparaatje, handig om in je broekzak overal naar toe te nemen. De knopjes zijn wel wat klein. Het scherm geeft de foto's goed weer en blijft zelfs met de felle zon erop bruikbaar. Het ontbreken van een viewfinder is daardoor geen gemis. De accu gaat langer mee dan ik had gehoopt, je kan met 1 accu rustig een hele dag foto's en filmpjes schieten.

Foto's:
Zeer mooie kleuren, fijne groothoek, scherpe foto's en bij goed licht negenoeg geen ruis (zelfs niet bij 100% inzoomen). Binnenfoto's zonder flits zijn iets minder scherp en bevatten uiteraard wel wat ruis (camera springt al gauw op hoge iso-waarden), maar niet van het niveau dat het hinderlijk is. De autostand pakt eigenlijk altijd wel de goede stand en werkt erg prettig. De camera focust snel en neemt de foto ook snel, je mist hierdoor niet snel een moment. De macrostand (werkt ook in auto) is werkelijk verbluffend, je ziet de haren op de poten van een insect of het stuifmeel op de stamper van een klein bloempje. Omvang van de foto's varieren afhankelijk van de complexiteit van 1.6mb tot 5.5mb.

Film:
Beeld is heel erg goed, ziet er werkelijk subliem uit op een 82cm LED-TV. Erg scherp beeld bij goed licht. Bij wat minder licht zelfs wat beter dan menig HD camcorder die ik in handen heb gehad. Ook hierbij geldt dat de kleuren verrassend diep en mooi zijn. De ixus heeft geen continue autofocus, maar -in tegenstelling tot mijn verwachting- mis je dat in de praktijk echt niet. Sterker nog, het is wel prettig dat de camera niet steeds loopt te focussen, geeft een rustig beeld. De beeldstabilisatie werkt voor het filmen erg goed. Ook het geluid is goed, hoge tonen en bas wordt opgenomen zonder achtergrondruis.
De bestanden worden wel groot (max ca 10min opnemen omdat de 2gb limiet dan gehaald wordt) en worden opgeslagen in MP4 formaat met quicktime-extensie .MOV (codec h.264) van Apple (feitelijk de officiele MP4 standaard). Ik hernoem de bestanden naar .MP4 en speel ze probleemloos af op de pc met welke mediaspeler dan ook (ik gebruik de FFDSHOW codec), via HDMI op TV of via een -snelle- USB stick op de TV.

Algemeen:
- Mijns inziens gaan in het algemeen 720p films bij pannen op een niet-100hz tv (te) schokkerig, dit heb ik op opgelost in FFDSHOW met een motion interpolation scriptje zodat ze nu net zo supersoepel als op de TV gaan.
- Nu wachten op een release van CHDK om alle extra mogelijkheden te kunnen benutten (HDR bracketing, optisch zoomen in videomode, timelapse etc. etc.)

deparo 13-05-2010

Ik ben het helemaal met roderik eens, vorm is mooi, kwaliteit zeer slecht, ik ben er niet tevreden over, mijn oude ixus was veel beter.

Roderik07 27-04-2010

Na jarenlang tevreden te zijn geweest met een Canon Ixus 60 en Ixus 70 (vooral de laatste schoot erg mooie plaatjes vind ik persoonlijk) ben ik overgegaan op de Ixus 120 (met name om de 4 keer optische zoom met groothoeklens en de vormgeving, daarnaast altijd tevreden met de eerder Canon Ixus modellen). Tegen de verwachting in is dit toestel mij enorm tegengevallen en geretourneerd. Design en gebruiksgemak zijn prima te noemen, echter de fotokwaliteit zeer slecht. Veel detail gaat verloren, ik weet niet of dit nu komt door de enorme hoeveelheid megapixels of door de ruisverminderingstechnologie, maar bij inzoomen op de computer zie zeer onscherpe foto's, iets waarvan ik bij mijn oude Ixus camera's geen last van had. Zie voor wat ik precies bedoel mede: http://www.photographyblog.com/reviews/canon_digital_ixus_120_is_review/sample_images/

Kortom: als je kwalitatief mooie foto's wilt zou ik dit toestel zeker niet aanraden, al hebben andere recente toestellen (zoals die van Sony) dezelfde problemen qua scherpte van de foto's.

Pluspunten:
- Mooi design en compact toestel
- Gebruiksgemak
- HD video
- 4 keer optische zoom met groothoeklens
- Genoeg instellingsmogelijkheden, ook gewoon volautomatisch mogelijk

Minpunten:
- Bij wat minder zonnig weer slechte kleurenreproductie (zeer grijsachtig)
- Slechte kwaliteit foto in de zin van scherpheid (lijkt eerder op foto's van een mobiele telefoon)
- Knopjes op de achterkant hadden wel iets groter gemogen

Lusajoda 06-03-2010

Geweldig apparaat!
Mijn man had een Ixus 40 en ik later een Ixus 860, helaas is de camera van mijn man kapot... en omdat hij op zakenreis moet, wilde hij wel graag een camera meenemen... Zijn voorstel was dat hij onze goede Ixus 860 mee zou nemen, dan mocht ik een nieuwe uitzoeken!

Dat is de Ixus 120 geworden!

Wat een geweldig mooi apparaat! Heb hem nog maar nèt, maar na een flink aantal testfoto's en test filmpjes weet ik wel dat hij met alle plezier de Ixus 860 mee mag nemen... haha, ik zal die niet missen!

Ook was het voor ons makkelijk dat we nu een extra accu, acculader hadden en bij de Ixus 40 zat ook een mooi leder origineel Ixus tasje, maar daar paste de 860 niet in...
Toevallig... de Ixus 120 past mooi in dat tasje en ook de batterij is hetzelfde!
Dat was voor ook een rede om voor deze camera te gaan, lekker klein en ik ben er een die de camera altijd in de tas heeft!

Enige nadeel van de camera vind ik, maar dat is bij alle Canon's die ik nu heb gehad... de flits is wel héél erg fel... had iets minder fel mogen zijn.... Vooral 's avonds binnenshuis... zonder flits is het net te donker en met flits veel te fel en onnatuurlijk! Ik wist het van te voren en dat punt was voor mij te zwak om te zeggen dat ik een andere camera zou gaan kopen...

Ik ben er blij mee en kan hem nu al iedereen aanraden!

Joris83 29-01-2010

Op zoek naar een compact camera... Er is veel keuze mogelijk maar op advies van iemand met meer verstand van fotografie toch voor een canon gegaan. Eerst gekeken naar de goedkope 95 IS maar daarna toch gegaan voor de nieuwe en iets duurdere 120 IS.

Wat een mooie aankoop zeg. De camera zelf voelt solide aan, heeft een mooi design en is echt heel dun. De bediening is eenvoudig. Batterij en geheugen erin en je kunt los.

Door de 12 megapixel ccd en de goede 4x zoom lens zijn de foto's van prima kwaliteit. De auto-stand bepaalt de ideale settings voor het schieten van foto's. Op het grote lcd scherm kun je meteen je creaties bekijken. Leuk detail is dat de foto automatisch meedraait wanneer je de camera kantelt.

Enige nadeel is dat je bij het maken van filmpjes geen optische zoom meer kunt gebruiken.

Een prima keuze als je een eenvoudige en hippe camera zoekt tussen de 200-300 euro.

Hendrik70 19-12-2009

Op zoek naar een leuke compact met groothoek lens uiteindelijk de nieuwe Panasonic ZX1 gekocht.
Groot was de teleurstelling.. na alle goede berichten over Panasonic.
Ruis all over the place en de iA stand kon me ook niet echt overtuigen.

Dus..camera weer retour gebracht en uiteindelijk bij de (vind ik persoonlijk) iets te dure Canon Ixus 120 uitgekomen.

Wat een verschil is dat!! binnen opnames vertonen veel minder ruis en de kleuren zijn ook nog eens mooier.

Was aanvankelijk huiverig voor het kleine formaat, met dito lens, maar heb er tot op heden geen moment spijt van.